Bologna är...

...en väldigt praktisk stad när det spöregnar har jag upptäckt. Med alla dessa valvgångar överallt i staden (som från början ska ha byggts för att ge studenterna tak över huvudet) kan man i princip gå under tak hela vägen hem från skolan. Tur det när man glömt sitt  dyra märkesparaply hemma!

De första ECTS-poängen har idag inkasserats här i Bologna. Till de 6 surt förvärvade från språkkursen i Perugia kan nu läggas de 6 lite tyngre poängen från "Controlli Automatici". Muntlig tenta erbjöds efter att de sett mitt resultat på det skriftliga "halvtidsprovet", anledningen till detta lämnar jag fri för egen tolkning. Hur som haver återstår det nu två skriftliga prov i mitten av december, fram till dess verkar det bli som en klassisk svensk tenta-p utan lektioner med mycket eget pluggande i skolan. Wonderful!

För övrigt ganska komiskt med muntlig tenta mellan en engelsktalande med dålig italienska och en italienare med dålig engelska. Jag försökte prata på italienska utan framgång varpå jag gick över till engelska. Han försökte på engelska men jag förstod bättre hans italienska....Italienare har sån konstig brytning när de pratar engelska, vanliga ord kan låta helt oförståeliga. Sluta dubba all tv/filmproduktion man kommer över kanske kan vara ett steg i rätt riktning?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0