Helgaktiviteter

Ingen Ferrari syntes i Modena.. egentligen är det nog en omotiverad förväntning att de ska finnas i större utsträckning här än i övriga städer. De som bygger bilarna, och följaktligen bor i Modena med omgivning, tjänar väl knappast i proportion till försäljningspriserna på slutprodukten. Som turist drar man tydligen snabba och dumma slutsatser ibland. Guidningen i Parma mycket bra, besök i operasal från 600-talet, byggd helt i trä. Fascinerande.

Hur gick fredagskvällen ensam med italienarna då? Jo ni, jag satt faktiskt flera gånger och bara hoppades att kvällen inte skulle ta slut. Vi åkte i två bilar till en restaurang på en liten "bergstopp" precis utanför Bologna, där åts det god mat och två killar hade med sig gitarrer + sånghäften, och stämningen var på topp! Konverserandet gick över förväntan och även i lite svårare samtalsämnen kunde jag göra mig förstådd. Kändes verkligen som en typisk italiensk kväll som man fick ta del av. Efter middag tog vi en sväng förbi Basilica di San Luca, en kyrka som ligger högt över Bolognas stadsnivå, för en häftig utsikt över Bologna by night, och avslutade sedan på en random pub inne i stan.

Nu sitter man och funderar på om man ska ta sig till Piazza Maggiore för "Ducati-festen". Egentligen...en stor folksamling som hyllar stjärnor i en sport som inte intresserar mig för fem öre. Folksamlingar kan man ju se var som helst. Nej, läsa lite bok istället kanske?

                                    

En bit ner på denna sida -klick- finns en beskrivning av promenaden jag gjorde idag, "vandringen" till San Luca från stadsnivå, samt av kyrkan som väntar högst upp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0