Lasagne, spelkväll o IKEA

Internet äntligen up and running igen efter några dagars avbrott. Anledningen var att vi visst inte betalat räkningen i tid. Hämtade mina studenthandlingar i fredags morse innehållande lånekort, student-leg, bevis på att jag är student, med mera. Ringde därefter myndigheterna och bokade möte för att få mitt uppehållstillstånd (permesso di soggiorno) som alla utlänningar som stannar längre än 4 månader behöver. Jag fick tid kl 8.30 den 22a. Oktober? Nej nej nej, sakta i backarna. Februari..... om detta innebär att jag fram till dess är illegal invandrare lämnar jag osagt.

Fredagskvällen spenderades med utbytesstudentföreningen AEGEE, ett 50-tal utlänningar åkte iväg till en vinproducent för klassisk italiensk middag med vin o övriga tillbehör. Skönt att som omväxling kunna använda sig av engelska för att kommunicera med andra, något jag inte varit bortskämd med på sistone.
Antipasto (förrätt) var mortadella, Primo (~första huvudrätten) en gudomlig lasagne, Secondo (~andra huvudrätten, oftast kött) skinka salami o salsa (sås), sedan diverse ostar o kex, och till slut kaffe o minst 7 sorters kakor. Till varje rätt serverades vin och således var stämningen på topp vid middagens slut.

Igår ägnades em/kvällen åt sällskapsspel med övriga i lägenheten + två grannar. Cluedo gick bra, därefter spelade vi Tabu, lite svårt för min del med tanke på mitt skrala ordförråd men ändå kul.
Idag besök på IKEA, införskaffade bl a ordentligt täcke, bäddset, kudde, tofflor handdukar o ljus. Knökfullt med folk. Den klassiska korven kostar här 0,70 ? aningen dyrare än hemma om ja inte minns fel...men gott ändå!

Imorgon skola igen, ska gå på föreläsning i två nya kurser samt maila studievägledaren i Linköping för att diskutera eventuella kursbyten.
Annars har jag uppmärksammat att i princip varenda människa här röker, trafiken är farlig o oförutseende, stressade studenter är svåra att hitta och italiensk musik är bättre än jag trodde.
Linköping 7 power-play mål på 8 försök igår i Elitserien, det kallar jag effektivitet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0