Hjälpsam lärare

I Sverige: En tyst skrivsal där man agerar störningsmoment vid en diskret harkling. Frågor från studenterna berör huvudsakligen tolkningsproblem av en fråga och Gud förbjude om man frågar om något som skulle kunna tolkas som att man vill ha hjälp med uppgiften.

Här: Läraren hasar runt i salen och går igenom betygsgränserna, hur de räknas ut, varför det gamla systemet var bättre, ökade administrativa kostnader med det här systemet, i och för sig bra för samhället då det genererar fler arbetstillfällen bla bla.. UNDER PROVTIDEN!!! Hur lätt är det då att koncentrera sig undrar man? Tja, svårare än när det är tyst i alla fall. 3 gånger (under 1,5 timme) ringer en mobiltelefon i någons ficka. En student frågar läraren  vad skillnaden egentligen är mellan "duplex" och "half duplex". Ha ha, nu blir du dissad big-time tänker jag å hånler åt studenten ifråga. Döm av min förvåning när läraren börjar förklara hur deras olika strukturer och funktioner skiljer sig åt, och i princip svarar på uppgiften i provet. Underligt..... dessvärre hade inte jag samma fråga på mitt prov så snålskjutsen uteblev.

En annan dum idé är hela konceptet med multiple-choice frågor med minuspoäng för fel svar. Hade jag låtit bli att chansa hade det förmodligen genererat ett avsevärt mycket bättre resultat, men dum som man är sitter man o tycker att "jaja, man måste våga chansa lite så  det är väl lika bra o köra på"
På frågor jag knappt förstår bockar jag i godtyckliga alternativ som jag förstår ännu sämre, var är logiken här? 
Tenta på Lucia, då blir det inget chansande inte.  "Ja e int bitter"...

Härligt höstväder här idag, någon typ av gigantisk mässhall har slagits upp på Piazza Maggiore men fortfarande tom. Ska undersökas senare idag. 
Tittar ut mot vår stora fina terrass och längtar till våren, då man kan sitta ute i solen o studera (och självklart börja jobba på brännan ett par månader tidigare än hemma) Men först blir det snö. Kanske.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0